tirsdag den 4. november 2014

Den kærlighed som sætter fri

"Den kærlighed som sætter fri", skrevet af Francine Rivers, 4/5 Stjerner.

"Den kærlighed som sætter fri", er en historie med udspring i 1850 - tiden hvor guldfeberen hærger. I disse tider solgte mænd deres kroppe til guldet, ligeså gjorde kvinderne.
I bogen møder vi pigen Angel. Hun blev solgt til prostitution som barn, og efter flere år med udnyttelse og forrædderi, holder hun sig selv i live ved at hade. Hendes had til de mænd der kommer til hendes værelse, de mænd der forsvinder ud af døren igen, og efterlader hende død indeni. Lige så stort er hadet til hende selv og til den mand andre tiltaler som Gud.
En dag ændres alt dette, hun møder Michael Hoseas.
Michael søger Gud's hjerte i alting, og Gud's hjerte har tilsyneladende slået et ekstra slag for Angel. Han vælger at adlyde sin himmelske far, trods hans umiddelbare modvilje. Hvorfor skulle Gud udvælge en skøge til hans hustru - trods hendes blændende skønhed??
Michael nærmer sig Angel, som sætter Michael på sit livs hårdeste opgave. Hvordan skal han formilde hendes hjerte, et hjerte så hårdt og koldt som sten. Et sind, som kun rummer bitre forventninger og endnu bitre erfaringer.
Angel gør modstand mod Michael, hun ønsker at være fri, men istedet er hun blevet gift. En langsom og uventet opblødning af hendes hjerte, sætter frygt og forvirring i Angel. Erkendelser begynder at simre, og den bitre følelse af urenhed sniger sig ind. Angel løber væk flere gang, men Michael henter hende hjem, bortset fra den sidste gang. Angel vrider sig i den uvante kærlighed, både den fra Michael, men også fra de mennesker han bringer ind i hendes liv. Hun ved, at Michael forsøger at helbrede hendes hjerte, hendes sind og hendes tro, men fortiden klæber sig fast som skidt på en skøge.

Trods det at Angel unægteligt elsker Michael, kan hun ikke benægte det faktum at helbredelsen ikke kommer gennem ham. Angels helbredelse vil komme fra den ene som elsker hende højere end selv Michael Hoseas - den ene, som aldrig vil give slip på hende.


Nu har denne bog stået i min bogreol og skulet til mig i flere måneder. Jeg har haft svært ved at tage den ned og begynde, da jeg ikke helt følte at den tiltrak mig helt så meget. Hold op hvor tog jeg fejl! Og hvor er jeg glad for at den blevet taget ned fra sin plads og åbnet. Dette er en ganske forfærdelig vidunderlig kærlighedshistorie, som gav mig kuldegysninger i én lang køre. Historien bevæger sin læser, og lader denne bølge op og ned i takt med Angel's følelser - og tro mig, hun kommer igennem en del! På et tidspunkt blev jeg nødt til at lukke bogen, for at kigge på coveret. Jeg synes den var en anelse hed nogle gange, og måtte lige tjekke om det var en erotisk roman. Men nej, selvfølgelig er den ikke det. Den her bog er ren og skær kærlighed, kærlighed for alle kvinders sjæle. Uanset hvor man er, hvad man har gjort, eller hvad der er blevet gjort mod én - så må vi ikke glemme kærligheden. Vi må lukke den ind når den banker på, og stole på, at den vi står overfor er af samme hjerte som os selv. Vi som mennesker har "magten" til at vejlede andre, styrke andre og give det bedste af os videre. LUK KÆRLIGHEDEN IND ALLE I KVINDER SOM VED I HAR EN 30*30 METER MUR OPPE!!!:D

Bogen starter desuden hvert et kapitel med et citat, heriblandt citater af/fra: Keats, Byron, William Walsh, vielsesritualet, Mattæusevangeliet osv.
Mange af dem er smadder gode og smukke, og de kan sætte en tanke eller to igang...


"Jeg kan bære min egen fortvivlelse, men ikke en andens håb."


"Den af jer, der er uden synd, skal kaste den første sten på hende." 

"Døm ikke, for at I ikke selv skal dømmes. For den dom I dømmer med, skal I selv dømmes med, og det mål, I måler med, skal I selv få tilmålt med."
  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar