onsdag den 7. januar 2015

Et par nye bøger og boganmeldelser

"Billedhuggerens datter", skrevet af Tove Jansson, udgivet 2014, 4/5 Stjerner.

"Billedhuggerens datter" er Tove Janssons barndomserindringer fra hendes opvækst. Hun voksede op i et meget frisindet og fantasifuldt kunstnerhjem i Helsingfors. Familielivet var meget domineret af faren som var billedhugger. Tove Jansson indfanger barnets oplevelse af livet, verden og begivenheder omkring sig. Som barn finder hun det magiske og mystiske midt i hverdagen, og opdager den grænseløse fantasi. Alle disse ting, er elementer der udgjorde byggestenene i Tove Janssons forfatterskab.

Jeg fløj igennem denne søde lille bog. Den var varm, mystisk og magisk. Det var som at læse et lille eventyr, og jeg kunne tydeligt mærke barnligheden skinne gennem historierne. Til tider måtte jeg stoppe op, og give mig selv lov, til at grine over nogle sjove kommentarer! Det var en utrolig spændende vinkel at fortælle historierne fra; et barn kommer altid med de bedste historier. Den er virkelig elskværdig, og kan varmt anbefales til alle! 

"Lolita", skrevet af Vladimir Nabokov, udgivet 2014, 3/5 Stjerner.

"Lolita" er historien om 40-årige Humbert Humbert, der har en stærk lidenskab for småpiger på 12-14 år. Disse små piger, som han kalder nymfetter, er hans livs kærlighed, men også hans livs forbandelse. En dag møder han Lolita, og for at være tæt på hende, gifter han sig med hendes mor. Hemmeligt beundre og forfører Humbert Lolita, imens hans kone lever i lykkelig uvidenhed. Til Humberts store lettelse bliver moderen dræbt i en bilulykke, og han har nu fri adgang til Lolita.
Han drager rundt i USA med sin elskede lille pige, indtil hun ser sit snit til at flygte fra ham. Humberts liv står i ruiner da Lolita forsvinder, og da han møder hende igen nogle år senere, er hun voksen og gravid.

Jeg havde virkelig høje forventninger til den her meget omtalte og populære bog. Jeg har været, og er stadig meget i tvivl om den skulle have 3 eller 4 stjerner. Det var en rigtig spændende historie, og et virkelig interessant plot. Nabokov skriver i et fascinerende sprog, som bare smelter på tungen og sætter sig i tankerne, MEN... jeg kan ikke lade være med at blive irriteret over at bogen indholder så meget jeg ikke forstår. Den var fuld af små dele af fransk, mærkelige formuleringer og fortællinger, personer som jeg ikke anede hvem var osv. - og det ødelagde det lidt for mig.
Dog er det stadig helt klart en bog der er værd at læse! Den er lidt skræmmende, lidt uhyggelig faktisk, men også fantastisk på sin helt egen måde.


Nye bøger til hylderne

På det seneste har jeg fået købt lidt bøger...igen...og der er flere på vej! (Ups!)
Jeg viser kun lige billeder af dem i dette indlæg, da anmeldelser følger på bloggen senere.

"DU" af Caroline Kepnes købte jeg på Plusbog.dk. Har læst et par anmeldelser hos andre bogbloggere, og den lyder vildt god!

"Den uimodståelige Henry House" af Lisa Grunwald købte jeg til kun en 50'er i Bog&ide

"The Watcher in the Shadow" af Carlos Ruiz Zafón faldte jeg over i Bog&ide, jeg er igang med at 
læse den nu, og jeg tror jeg elsker den!

"Girl Online" af Zoe Sugg blev købt i Arnold Busck.

Hvad med Jer, har i læst eller købt nogle gode bøger for nylig??








2 kommentarer:

  1. Åh, åh, åh Zafón! Jeg vil så gerne læse mere af ham!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jaaaa!! Jeg skal også lige komme mig over dette nye bekendtskab! Det er fantastisk - og så er "The watcher in the shadows" endda en børne/ungdomsbog!

      Slet