mandag den 12. januar 2015

The Watcher in the Shadows

"The Watcher in the Shadows", skrevet af Carlos Ruiz Zafón, udgivet 2013, 5/5 Stjerner

En højest besynderlig legetøjsmager lever et isoleret liv i en ældgammel stor villa, i Cravenmoore Blue Bay. Han er omgivet af mekanisk legetøj og andre fantastiske skabninger han har kreeret. Gennem legetøjet finder han en flugt fra hans ensomhed. Indtil den dag hvor en familie krydser hans vej. Irene, hendes mor Simone, og hendes bror Dorian. 
I Blue Bay's idylliske omgivelser, opdager Irene nogle underlige lys fra det forladte fyrtårn. Dorian fornemmer en skygge der lurer i mørket. Flere og flere mystiske begivenheder synes at ske omkring familien, men også omkring legetøjsmageren, Lazarus.
Irene er eventyrlysten, og drages mod de uforklarlige lys i fyrtårnet. Hun møder den lokale dreng, Ismael, og sammen udforsker de den lille ø hvor fyrtårnet er rejst.
En magisk sommer bringer Irene og Ismael sammen, men magien ophører, og ondskaben trænger ind på dem begge. Sammen må de bekæmpe en fjende der truer i mørket... For Cravenmoore er sted der hjemsøges af skyggerne fra fortiden.


Denne smukke bog har i den grad fanget mig, frosset mig fast i tid og sted, og fået mig til at glemme hvor jeg var. Historien forsvandt mellem hænderne på mig, og efterlod mig desperat efter mere. En magisk fortælling som tager dig på en rejse ulig alle andre. Jeg sad med frygt for skyggen, håb for Ismael og Irene, men må erkende at mit mod - og mine nerver svigtede mig i de særligt uhyggelige stunder, som historien indeholder. 
Nu sidder jeg her, og anmelder denne bog, og jeg mangler ord. For jeg ved, at ingen ord kan beskrive dette fantastiske møde med Carlos Ruiz Zafón, ingen ord, kan ære dem han har nedfældet. Jeg nød min tid med denne lille skat af en bog, og den skal genlæses igen og igen... og igen!

Og hvem kan overhovedet modstå at læse en bog med så flotte navne; Ismael, Dorian, Irene og Lazarus!?


      

5 kommentarer:

  1. Hvor det en smuk bog, som samtidig lyder meget spændende! Den må på min liste over bøger jeg ønsker mig i fødselsdagsgave :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den har et rigtig flot cover, men det den gemmer indeni er åh så skønt!:) Jeg kan i hvert fald kun anbefale den, og håber du får den på fødselsdagen så;)

      Slet
  2. Åh, den lyder god. Nu ligger den i kurven hos The book Depository til når jeg er klar til at købe bøger igen ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan godt glæde dig!! Stop så det bogkøbs-stop! ;) ( måske jeg skulle starte, har købt alt for mange bøger på det sidste!) hehe

      Slet
    2. Nu går det ellers lige så godt :) Glæder mig til at se dine nye bøger. Når jeg ikke selv må købe må jeg jo opleve de skønne bøger gennem andre ;)

      Slet